Τρίτη 11 Απριλίου 2017

Κοπεγχάγη. Για πρώτη φορά τα ποδήλατα ξεπερνούν τα αυτοκίνητα

 
 
 
Η πρωτεύουσα της Δανίας έχει φτάσει σε ένα ορόσημο στην πορεία της να γίνει μια πόλη του ποδήλατου - σήμερα υπάρχουν περισσότερα ποδήλατα από αυτοκίνητα στους δρόμους. Μπορούν άλλες πόλεις να ακολουθούν;
 
Οι αισθητήρες ποδηλάτων στην Κοπεγχάγη κατέγραψαν ένα νέο ρεκόρ αυτό το μήνα: υπάρχουν σήμερα περισσότερα ποδήλατα από αυτοκίνητα, στην καρδιά της πόλης. Κατά το τελευταίο έτος, 35.080 περισσότερα ποδήλατα έχουν ενταχθεί στην καθημερινή ζωή, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό σε 265.700, σε σύγκριση με 252.600 αυτοκίνητα.
 
Ο Δήμος της Κοπεγχάγης έχει διενεργήσει κυκλοφοριακές μετρήσεις σε διάφορες τοποθεσίες στο κέντρο της πόλης από το 1970, όταν υπήρχαν 351.133 αυτοκίνητα και 100.071 ποδήλατα. Το 2009, η πόλη εγκατέστησε για πρώτη φορά ηλεκτρονικούς μετρητές ποδηλάτων έξω από το δημαρχείο, ενώ σήμερα έχει 20 συνολικά μετρητές για τον έλεγχο της κυκλοφορίας σε όλη την πόλη.
 
Οι προσπάθειες της Κοπεγχάγης για τη δημιουργία μιας πόλης του ποδήλατου έχουν επιτύχει: η κυκλοφορία των ποδήλατων έχει αυξηθεί κατά 68% τα τελευταία 20 χρόνια. «Αυτό που πραγματικά μας βοήθησε ήταν μια πολύ ισχυρή πολιτική ηγεσία, και κυρίως ο Ritt Bjerregaard [ο πρώην δήμαρχος], ο οποίος είχε ένα ειδικό και αυθεντικό ενδιαφέρον για την ποδηλασία,» λέει ο Klaus Bondam, ο οποίος ήταν τεχνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνος στη δημαρχία το διάστημα 2006-2009 και τώρα είναι επικεφαλής της Ομοσπονδίας Ποδηλασίας της Δανίας. «Επιπλέον, η νέα εστίαση στον αστικό σχεδιασμό και η νέα ατζέντα της βιωσιμότητας ξεπέρασε τα όρια, στο θέμα της ποδηλασίας.»
 
The Danish government has invested 1bn kroner in cycling
infrastructure. Photograph: Angel Villalba/Getty Images
Από το 2005, 1 δις δανικές κορώνες (£ 115) έχουν επενδυθεί σε υποδομές ποδηλασίας, από αρκετές νέες πεζογέφυρες και ποδηλατογέφυρες, όπως Cykelslangen (the Cycle Snake) που άνοιξε πρόσφατα στην Kissing Bridge. «Η ποδηλασία αναβαθμίστηκε από το να είναι ένα κανονικό μέρος της καθημερινής ζωής σε ένα πυρήνα της ταυτότητας της πόλης», λέει ο Bondam.
 
Για τον Morten Kabell, τον σημερινό υπεύθυνο στη δημαρχία για τα τεχνικά και περιβαλλοντικά θέματα, η ποδηλασία στην πόλη είναι «ένας συνεχώς εξελισσόμενος στόχος». Βλέπει «τον κεντρικό πυρήνα της πόλης μεταξύ Nørreport, του Δημαρχείου και Kongens Nytorv να είναι χωρίς αυτοκίνητα, μέσα σε μια δεκαετία», και αγωνίζεται για το 50% του συνόλου των μετακινήσεων που πρέπει να γίνουν με το ποδήλατο σε όλη την ευρύτερη Κοπεγχάγη το 2025 - όχι τόσο ευγενή στόχο , δεδομένου ότι το σημερινό ποσοστό είναι 41%.
 
Ωστόσο, ο ίδιος πιστεύει ότι το ποσοστό αυτό θα μειωθεί στην πραγματικότητα, όταν η επέκταση του μετρό ανοίξει το 2019. "Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα πάρει λίγο από την κυκλοφορία του ποδήλατου αλλά το σημαντικό πράγμα για μένα είναι να έχουμε ένα πράσινο συστήματος μεταφορών. Εφ 'όσον πρόκειται για μη ορυκτά καύσιμα και ανακουφίζεται η κυκλοφορία από τη συμφόρηση και την ατμοσφαιρική ρύπανση, είμαι εντάξει με αυτό", λέει.
 
Κατά το παρελθόν έτος, η κυκλοφορία του ποδήλατου είχε αυξηθεί κατά 15% και η κυκλοφορία των οχημάτων είχε μειωθεί 1%. Εν τω μεταξύ, ο πληθυσμός της Κοπεγχάγης είναι σταθερά αυξανόμενος, με το κέντρο της πόλης να διογκώνεται από 600.000 έως 715.000 ανθρώπους μέσα στα επόμενα 15 χρόνια. «Οι άνθρωποι βλέπουν ότι ο πιο γρήγορος τρόπος για να κυκλοφορήσουν γύρω από την πόλη είναι σε ένα ποδήλατο», λέει ο Kabell. «Σε αρκετές νεοαναπτυσσόμενες περιοχές, η ιδιοκτησία αυτοκινήτων είναι υψηλότερη από ό, τι είναι σε παλαιότερες περιοχές της πόλης, αλλά όχι η χρήση.
 
Ο Kabell πιστεύει ότι η πρόκληση τώρα είναι να οικοδομήσουμε την υποδομή για να συμβαδίσει με τον αυξανόμενο αριθμό των ανθρώπων παράλληλα με την επέκταση του μετρό, το τμήμα του εργάζεται για την αύξηση της χωρητικότητας και αποτελεσματικότητας του δικτύου ποδηλατοδρόμων. Τον περασμένο μήνα, οι κάτοικοι της Κοπεγχάγης κλήθηκαν να εντοπίσουν τους τομείς όπου οι ποδηλατόδρομοι είχαν ελλείψεις, ήταν πολύ στενοί, ή είχαν σοβαρή συμφόρηση. Σε μόλις 12 ημέρες περισσότερα από 10.000 άτομα μοιράστηκαν τις απόψεις τους σε έναν online χάρτη. Ενώ αναμενόταν πολλές προτάσεις, όπως η βελτίωση της σήμανσης, υπήρχαν μερικές εκπλήξεις: μεγάλες διαδρομές, όπως η Nørrebrogade, μια από τις μεγαλύτερες και πιο πολυσύχναστες διαδρομές του κόσμου, χαρακτηρίστηκε ως «πολύ στενή».

Τα δεδομένα που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη μιας σειράς προτεραιοτήτων της κυκλοφορίας των ποδηλάτων για το 2017-2025, η οποία θα προσδιορίσει, όπου είναι πιο αναγκαία για την κατασκευή, τη διεύρυνση ή τη βελτιστοποίηση των διασταυρώσεων. Αυτό στη συνέχεια θα αποτελέσει τη βάση των σχεδίων που θα υποβληθούν για τις ετήσιες διαπραγματεύσεις για την κατάρτιση του προϋπολογισμού.

Για πολλές πόλεις, η αντιγραφή των επιτευγμάτων της Κοπεγχάγης δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα μακρινό όνειρο. Όπως ένας χρήστης του Twitter το έθεσε: «Το γεγονός ότι η Nørrebrogade έχει επισημανθεί ως πολύ στενή πρέπει να είναι μια επιτυχία των διεθνών διαστάσεων.» ο Kabell, όμως, πιστεύει ο καθένας μπορεί να το κάνει. «Δεν είναι στα γονίδιά μας, δεν είναι το νερό μας ... Αυτό που έχουμε δείξει στον υπόλοιπο κόσμο είναι ότι αν χτίζονται προστατευμένες υποδομές, οι άνθρωποι θα αρχίσουν την χρήση των ποδηλάτων τους.»
 
Στο Λονδίνο, τα στοιχεία δείχνουν ότι το χάσμα μεταξύ ποδήλατου και τη χρήση του αυτοκινήτου γίνεται όλο και μικρότερο. Τα δεδομένα από την Transport for London δείχνουν τον αριθμό των μετακινουμένων που ταξιδεύουν μέσα στην καρδιά της πόλης, κατά τη διάρκεια της ώρας αιχμής σύντομα θα μπορούσε να υπερβαίνει τον αριθμό των οχημάτων στους δρόμους.
 
Ο αριθμός των αυτοκινήτων που εισέρχονται στην πόλη κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής το πρωί έπεσε από 86.000 έως 64.000 μεταξύ 2004 και 2014 , ενώ τα ποδήλατα αυξήθηκε από 14.000 σε 36.000. Αυτό αντιστοιχεί δύο αυτοκίνητα για κάθε ποδήλατο - και αν συνεχιστούν οι τάσεις, περισσότεροι άνθρωποι θα οδηγούν ποδήλατο παρά αυτοκίνητο στο κεντρικό Λονδίνο κατά τη διάρκεια της ωρών αιχμής το 2019. Αλλά η υποδομή για ποδήλατα του Λονδίνου θα πρέπει να καλύψει τη διαφορά.
 
Στην Ολλανδία, έχουν ήδη φθάσει στο σημείο στο οποίο η κυκλοφορία με ποδήλατο προσπερνάει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Στο Άμστερνταμ, το 48% των μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης είναι με πετάλι, ενώ στο κέντρο του Groningen, τα ποδήλατα που χρησιμοποιούνται αντιπροσωπεύουν το 61% του συνόλου των ταξιδιών.
 
Δεν κινούνται όλες οι πόλεις προς αυτήν την κατεύθυνση, όμως. Στο Πεκίνο, η χρήση ποδηλάτου μειώθηκε από 60% σε 17% μεταξύ του 1986 και του 2010, ενώ το υψηλό status που δημιουργεί η ιδιοκτησία αυτοκινήτου έχει τετραπλασιάσει τα αυτοκίνητα τα τελευταία 16 χρόνια. Αλλά ο Kabell λέει ότι οι ηγέτες των μεγαλουπόλεων της Κίνας αρχίζουν να διαφωτίζονται όταν επισκέπτονται την Κοπεγχάγη, με αποτέλεσμα να εντείνουν τις προσπάθειές τους για τη βελτίωση των ποδηλατικών υποδομών και των συστημάτων ενοικίασης ποδηλάτων.
 
Το επόμενο βήμα για τον Kabell είναι να δημιουργήσει καλές εναλλακτικές λύσεις για το αυτοκίνητο. «Δεν μπορείς να απαγορεύσεις τα αυτοκίνητα και στη συνέχεια να ασχοληθείς με το θέμα... Γι 'αυτό επεκτείνουμε το μετρό και επενδύουμε σε υποδομές ποδηλάτου. Δώστε στους ανθρώπους επιλογές και στη συνέχεια να δώστε σιγά σιγά χώρο από τα αυτοκίνητα στα ποδήλατα.»
 
Είναι φτηνότερο πάρα πολύ: τα τελευταία 12 χρόνια οι επενδύσεις για το ποδήλατο ανέρχονται στο ήμισυ του κόστους δημιουργίας μιας μονάχα οδικής παράκαμψης στο βόρειο τμήμα της πόλης.


πηγή: http://www.citybranding.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου