Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου 2012

Ημερίδα για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού

 
 
picΗμερίδα παρουσίασης του διασυνοριακού έργου «Ολοκληρωμένες δράσεις για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού μέσω της ανάδειξης της τοπικής διατροφικής παράδοσης, της αξιοποίησης των τοπικών προϊόντων και της προώθησης της τοπικής κουζίνας της Δωδεκανήσου και της Κύπρου» πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 19/12 στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Παρουσία εκπροσώπων των τοπικών μας φορέων και του υπεύθυνου εξωτερικών σχέσεων, τουρισμού και ευρωπαϊκών θεμάτων Δήμου Πάφου, Γιάννη Ανθή, και του διευθυντή της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης και προβολής της Περιφέρειας Πάφου Νάσου Χατζηγεωργίου, η υπεύθυνη του προγράμματος αντιπεριφερειάρχης Ελευθερία Φτακλάκη ανέλυσε τη σημασία της πρωτοβουλίας και τις προοπτικές που μπορεί να υπάρξουν με τη διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό.

Στοιχείο που ανέδειξε και ο αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου Φώτης Χατζηδιάκος, ο οποίος υπογράμμισε τις διαχρονικές σχέσεις με την Κύπρο, όπως και το γεγονός ότι με την μονοκαλλιέργεια του τουρισμού παραμελήσαμε άλλες παραγωγικές δραστηριότητες, χαρακτηρίζοντας την ημερίδα εκκίνηση και προωθητική μηχανή για να εκμεταλλευτούμε όλα τα πλεονεκτήματα του πρωτογενούς μας τομέα.

«Κάναμε λάθος και πρέπει να επιστρέψουμε στις ρίζες μας» τόνισε στην τοποθέτησή του και ο αντιπεριφερειάρχης Αντώνης Χατζηιωάννου, προτείνοντας «να αλλάξουμε πορεία και να επαναπροσδιορίσουμε στόχους και προτεραιότητες».

Κοινός τόπος στις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των τοπικών μας φορέων ήταν, το τοπικό προϊόν και η γαστρονομία να αποτελέσουν τα στοιχεία εκείνα που θα προσθέσουν στην ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος, χαρακτηρίζοντας γόνιμο και χρήσιμο τον διάλογο που γίνεται, και σε συνεργασία μάλιστα με την Κύπρο, ανταλλάσσοντας προτάσεις και εμπειρίες.

Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία του προτεινόμενου σχεδίου αποτελείται από 3 φορείς από την Ελλάδα και 2 φορείς από την Κύπρο, πέραν της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (επικεφαλής εταίρος). Οι φορείς που απαρτίζουν την κοινοπραξία είναι οι κάτωθι:


1. Δωδεκανησιακή Εταιρεία Ανάπτυξης και Προόδου (ΔΕΤΑΠ)
2. Αναπτυξιακή Δωδεκανήσου (ΑΝ.ΔΩ)
3. Δήμος Πάφου
4. Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Πάφου
 
 
Σκοπός του έργου

 Στόχος του έργου είναι η προβολή, και η προώθηση της τοπικής διατροφικής παράδοσης και των ποιοτικών αγροτικών προϊόντων σε άμεση σχέση και συνάρτηση με την τουριστική ανάπτυξη, προκειμένου οι περιοχές παρέμβασης να καθιερωθούν ως γαστρονομικοί προορισμοί.

Οι τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις (εστίασης, ξενοδοχειακά καταλύματα, mini markets) θα αποτελέσουν το κανάλι μέσα από το οποίο θα διοχετεύονται τα τοπικά προϊόντα και θα προβάλετε η τοπική γαστρονομία και πολιτισμός. Το «πάντρεμα» αυτό των ποιοτικών τοπικών προϊόντων με το τουριστικό προϊόν, στο οποίο στηρίζεται το προτεινόμενο σχέδιο, καθώς και η προώθηση των τοπικών εδεσμάτων και συνταγών θα μας δώσει πραγματικές προοπτικές για την ανάπτυξη δράσεων που θα οδηγήσουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και θα δημιουργήσουν ζήτηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται μόνο στις προαναφερθέντες περιοχές.

Ο τουρισμός μπορεί να δώσει μία ουσιαστική διέξοδο στην διάθεση της αγροτικής παραγωγής και η αξιοποίηση των αγροτικών προϊόντων μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην δημιουργία ενός ποιοτικού και σύγχρονου τουριστικού προϊόντος.

Μεταξύ άλλων, στην περιγραφή της δράσης επισημαίνονται τα εξής:

Τόσο τα Δωδεκάνησα, όσο και η Κύπρος αποτελούν περιοχές με έντονη τουριστική ανάπτυξη. Η εν λόγω ανάπτυξη βασίζεται κυρίως στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού, αφήνοντας αναξιοποίητη, μεταξύ άλλων, την πλούσια γαστρονομική παράδοση των δυο περιοχών.

Συγκεκριμένα, το τουριστικό καταναλωτικό πρότυπο του φθηνού και μαζικού τουρισμού, δεν μπορεί να αποδώσει πλήρως το στόχο της διασύνδεσης του τουρισμού με τα τοπικά αγροτικά προϊόντα και την τοπική κουζίνα. Σημαντικά βήματα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, ωστόσο η απόσταση που πρέπει να διανυθεί είναι ακόμα μεγάλη. Για το λόγο αυτό η γαστρονομία παραμένει εκτός τουριστικής προσφοράς και δεν αποτελεί στον αναμενόμενο αλλά και εφικτό βαθμό αναγνωρίσιμο στοιχείο του συνολικού τουριστικού προϊόντος.

Με τον ολοένα αυξανόμενο τουριστικό ανταγωνισμό, με τη ζήτηση των ταξιδιωτών για ποιοτικές υπηρεσίες, με τη διεθνής τάση για διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, με τη προβολή της Μεσογειακής Διατροφής, σε συνδυασμό με τα πρόσφατα διατροφικά σκάνδαλα, καθώς και με την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για τοπικά ποιοτικά προϊόντα, εδέσματα και συνταγές η γαστρονομία μπορεί να γίνει ένας από τους κύριους λόγους επιλογής της Ελλάδας και της Κύπρου ως τουριστικός προορισμός.

ΑΜΕΣΩΣ μετά την παρουσίαση, συνεδρίασε η ομάδα διαχείρισης του έργου που εξέτασε αναλυτικά όλες τις πτυχές του σε σχέση με τον προϋπολογισμό, τις δράσεις, τα χρονοδιαγράμματα κλπ.

Οι δυο περιοχές διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα για τη ανάπτυξη του γαστρονομικού προορισμού, καθώς οι πρώτες ύλες, το καλό κρασί και το καλό φαγητό υπάρχει.

Η γαστρονομία ως τουριστικό προϊόν διευρύνεται και πέρα από το συνδυασμό καλού φαγητού με καλό κρασί και μπορεί να περιλαμβάνει την αγορά τοπικών προϊόντων γαστρονομίας, την επίσκεψη σε χώρους παραγωγής τροφίμων ή ποτών (π.χ. σε οινοποιεία ή τυροκομεία), τη συμμετοχή σε γαστρονομικές γιορτές και φεστιβάλ, την πραγματοποίηση περιηγήσεων.


Οι προτεινόμενες ενέργειες αποσκοπούν:

• Στην πιστοποίηση της ποιότητας της τοπικής κουζίνας, που θα οδηγήσει στην ενίσχυση της ταυτότητας της
• Στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας
• Στη δημιουργία υποδομών γαστρονομικού τουρισμού
• Στην προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων
• Στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και επιμόρφωση για τα οφέλη της προώθησης των τοπικών προϊόντων και εδεσμάτων
 
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου